پرسش :

آيا اگر كسى كه شكى در صداقت او نداريم، معنايى را به عنوان تأويل قرآن ادعا كرد، نبايد سخن او را بپذيريم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
جواب حجت الاسلام على اكبر بابايى:
حتى اگر شك در صداقت او نداشته باشيم، از آنجا كه خطاپذير است و معصوم نيست و معيار و ضابطه اى هم براى آن وجود ندارد، نمى توان به آن اعتماد كرد. حال اگر بگويد از طريق مكاشفه از پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله) شنيده ام، براى خود او اعتبار دارد، ولى براى ما حجت نيست؛ چون خود قرآن كريم فرموده است:
(وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ)
و در روايتى از امام صادق(عليه السلام)نقل شده كه فرمودند:
(نَحنُ الراسخونَ فى العلمِ و نحنُ نعلمُ تأويلهُ)[1]؛ ما راسخان در علم هستيم و ما تأويل آن را مى دانيم.
تأويل داراى معانى لغوى متعددى، از جمله بازگرداندن و ابتدا و انتهاى يك شىء است و در قرآن كريم هفده بار آمده است كه در سه آيه، پنج بار تأويل در مورد قرآن كريم به كار رفته است، و مراد از تأويل قرآن معانى و مصاديق پنهان آن است و در برخى روايات، تأويل به باطن قرآن معنى شده است.
پی نوشت:
[1] . تفسير عياشى، ج 1، ص 164.
منبع: باطن و تأويل قرآن، گفتگو با حجت الاسلام على اكبر بابايى و دكتر محمد كاظم شاكر، نشر مركز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علميه (1381).